Dansk Ballad Klub
  • Albin Ballad
    • Historie
    • Ballad One Design Rule
    • Ballad One Design Association (BODA)
    • Teknik >
      • Ballad tegninger
      • Ballad Handbook
      • Dimensioner
      • Mastestøtte
    • Klubben >
      • Privatlivspolitik
      • Bliv medlem
      • Hvorfor medlem?
      • Årskontingent
      • Bestyrelsen
      • Vedtægter
      • Generalforsamling >
        • Generalforsamling 2025
        • Generalforsamling 2024
        • Generalforsamling 2023
        • Generalforsamling 2022
        • Generalforsamling 2021
        • Generalforsamling 2020
        • Generalforsamling 2019
        • Generalforsamling 2018
        • Generalforsamling 2017
        • Generalforsamling 2016
      • Regnskab >
        • Årsregnskab 2024 - BUDGET 2025
        • Årsregnskab 2023 - Budget 2024
        • Årsregnskab 2022 - Budget 2023
        • Årsregnskab 2021 - Budget 2022
        • Årsregnskab 2020 - Budget 2021
        • Årsregnskab 2019 - Budget 2020
        • Årsregnskab 2018 - Budget 2019
        • Årsregnskab 2017 - Budget 2018
        • Årsregnskab 2016 - Budget 2017
        • Årsregnskab 2015 - Budget 2016
      • Ballad Matrikel
    • Klubblad
  • Nyheder
  • Tur og træf
    • Storebæltstræf
    • Limfjordstræf
    • Øresundstræf
    • Ballad på youtube
  • Kapsejlads
    • DM
    • Kapsejlads for sjov - seneste
    • Resultatarkiv
  • Kalender
  • Handel
    • Ballad Køb
    • Ballad Salg
    • Køjesæk Køb
    • Køjesæk Salg
  • Tips og ideer
    • Skabshængsler
    • Stævnrør og ror
    • Reservedele
    • Hestesko
    • Genakker
  • Trim guide

Mastestøtte

Baggrund
Det har vist sig, at der på nogle ballader kan være et potentielt farligt problem med rustnedbrydning af den masteunderstøtning, der er indstøbt i forkanten af kølsvinet. Problemet opstår over tid, fordi man i begyndelsen producerede støtten i sort jern i den tro, at der ikke ville trænge vand ind i konstruktionen. Det har vist sig at være en forkert antagelse.

Picture
Skitse af bådens tværsnit. Mastestøtte markeret I rød cirkel.

Antallet af både, som kan være ramt af problemet er ukendt - nogle mener, der er tale om et par hundrede - andre mener, der kan være flere.
Det vigtige budskab er, at alle Balladejere får kendskab til fænomenet og får undersøgt, om deres båd er ramt.

Undersøgelsen
Støtten er monteret med tre bolte igennem det stålbånd, der løber i bunden af hovedskottet. Stålbåndet er indstøbt, og indgår ikke i reparationen (men sørg for at den nye mastestøtte tilpasses de eksisterende huller). Som det fremgår af tegningerne, er der derefter hældt fyldstof i ca. 3/4 op omkring støtten. Det fyldstof består angiveligt af sand og polyester.
Picture
Skitse af mastestøtten set fra siden. Husk at der i bunden af fyldstoffet løber et drænrør fra rumme længere fremme. Dette rør ødelægges i forbindelse med fjernelsen af fyldstof og skal tænkes ind i den nye konstruktion.
Picture
Skitse af mastestøtten set fra enden. Der er ingen mål på tegningen, da det forventes at mastestøtterne er forskellige. Vær opmærksom på, ved fjernelse, at den gamle skal bruges som skabelon for den nye.
Risikoen består i, at støtten kan gennemtæres - især over fyldstoffet - hvilket vil medføre, at masteunderstøtningen bryder sammen med fare for skade på rig og skrog. Vi har ikke aktuel viden om, at det er sket, men som det fremgår af billedmaterialet, har det været meget tæt på at gå galt.
Picture
Den udtagne gamle tærede mastestøtte. Bemærk at hele den langsgående støtte er tæret væk.

Desuden vil tæring medføre, at jernet udvider sig, så der kan opstå revnedannelse i skroget øverst på forkanten af kølen. I tilfældet med B 51 Rikke Rask viste det sig ved, at der løb rustvand ned ad kølens forkant, da båden kom på land i efteråret.
Picture
Det angrebne område på forkanten af køl/kølsvin som det så ud efter reparationen. Denne reparation er kun nødvendig hvis der allerede er en revne i skroget, men er ikke nødvendig for at fjerne støtten. 

Området er svært tilgængeligt, da det jo er gemt under dørken, men det kan lade sig gøre at lave en inspektion uden at skære dørken op. Under den forreste dørkluge i salonen, er der et lodret skot ind mod den del af kølsvinet, hvor mastestøtten er placeret. Dette skot går ikke helt op til undersiden af dørken, så det er muligt at komme ind med noget lys og et inspektionskamera, som fås med bøjelig arm til montering på en bærbar computer. En simplere metode vil være, at gå ind med kraftigt stykke vinkelbøjet ståltråd og mærke efter om støtten er intakt.
 
Reperationen
Hvis din båd har problemet, er der ikke andet at gøre, end at bore skruerne i alu T stykket (mastesålen) ud - man skal ikke forvente, at de kan skrues løs - skære dørken op, bore/mejsle fyldstoffet ud og montere en ny mastestøtte.
Picture
Mastestøtten som den så ud. Mastesålen er fjernet og dørken er skåret væk. TIP: Start med at bore en række huller inde ved støtten. Bor derefter lidt længere ude, og mejsel væk. Arbejd længere og længere ud med forsigtighed så man opdager overgangen mellem fyldstof og skrog. Rød cirkel markerer en revne i fyldstoffet. Sprængning pga. rust. Bemærk i øvrigt at skruerne i denne båd ikke er centreret i mastestøtten. Man må gå ud fra at masten er sat rigtigt og at det er støtten, som er forskudt…
Picture
Kølsvinet efter at mastestøtten og fyldstoffet er fjernet. Den gamle mastestøtte hvilede på bunden. Tilpasning af højden, så mastesålen rammer det rigtige niveau er svær. Derfor blev der lagt et lag epoxy ovenpå mastestøtten, hvorefter den gamle dørk blev trykket på plads. Reparationen er udført med hovedskottet siddende i. Der er plads til at fjerne mastestøtten, når fyldstoffet er ude. Tip: Skottet mellem fyldstof og 1. rum kan skæres væk for at lette arbejdet. Bygges op efterfølgende.
 

På Rikke Rask blev det gjort ved at erstatte den ødelagte støtte med en ny i rustfri stål - som det burde have været fra starten.
Picture
Den nye mastestøtte i rustfri. Mastesålen er lagt ovenpå for kontrol af på svejste bolte. Tip! Der findes mindst 3 forskellige mastetyper. Vær opmærksom på om der er plads til møtrikker. Alternativt påsvejs møtrikker på bagsiden af mastestøtten, så undersænkede skruer kan bruges – som i den oprindelige støtte.
 
Den ny blev herefter stabiliseret i fyldstof af Q-celler og polyester, og dørkstykket blev genmonteret på en fiberramme fikseret i epoxy. Husk at fylde op i små omgange. Max en halv liter ad gangen for at undgå for meget termisk energi i forbindelse med hærdningen. Tjek vejledningen på produktet.
Picture
​Den nye mastestøtte i rustfri er støbt i fyldstof. Skruetvingen i bunden af billedet er brugt til at holde den understøttende fiberramme under limning. Rammen er underlag for det gamle stykke dørk, som efterfølgende nittes fast.
Picture
Den gamle dørk er på plads og mastesål lagt på plads. Der er brugt ca. 30 timers arbejdstid på reparationen.
 
EfterskriftDet er en god fornemmelse, at have opdaget problemet i tide og trygt at vide, at den dejlige båd igen er sikker at sejle med. Skulle der være spørgsmål til kommentarerne, billederne eller udførelsen af reparationen er man velkommen til at kontakte ejeren af B 51 Rikke Rask, Bjarne Stougaard, Lemvig på tlf. 29449550

Link til engelsk artikel om samme reparation: http://www.albinballad.co.uk/how-tos/fix-your-mast-truss/
Og endnu et link til en endnu grundigere artikel: http://www.balladklubben.se/balladexchange/viewtopic.php?f=8&t=3495
Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Albin Ballad
    • Historie
    • Ballad One Design Rule
    • Ballad One Design Association (BODA)
    • Teknik >
      • Ballad tegninger
      • Ballad Handbook
      • Dimensioner
      • Mastestøtte
    • Klubben >
      • Privatlivspolitik
      • Bliv medlem
      • Hvorfor medlem?
      • Årskontingent
      • Bestyrelsen
      • Vedtægter
      • Generalforsamling >
        • Generalforsamling 2025
        • Generalforsamling 2024
        • Generalforsamling 2023
        • Generalforsamling 2022
        • Generalforsamling 2021
        • Generalforsamling 2020
        • Generalforsamling 2019
        • Generalforsamling 2018
        • Generalforsamling 2017
        • Generalforsamling 2016
      • Regnskab >
        • Årsregnskab 2024 - BUDGET 2025
        • Årsregnskab 2023 - Budget 2024
        • Årsregnskab 2022 - Budget 2023
        • Årsregnskab 2021 - Budget 2022
        • Årsregnskab 2020 - Budget 2021
        • Årsregnskab 2019 - Budget 2020
        • Årsregnskab 2018 - Budget 2019
        • Årsregnskab 2017 - Budget 2018
        • Årsregnskab 2016 - Budget 2017
        • Årsregnskab 2015 - Budget 2016
      • Ballad Matrikel
    • Klubblad
  • Nyheder
  • Tur og træf
    • Storebæltstræf
    • Limfjordstræf
    • Øresundstræf
    • Ballad på youtube
  • Kapsejlads
    • DM
    • Kapsejlads for sjov - seneste
    • Resultatarkiv
  • Kalender
  • Handel
    • Ballad Køb
    • Ballad Salg
    • Køjesæk Køb
    • Køjesæk Salg
  • Tips og ideer
    • Skabshængsler
    • Stævnrør og ror
    • Reservedele
    • Hestesko
    • Genakker
  • Trim guide